Debat og politik

Flere voksne i klasserne er et skridt til bedre inklusion

Af Rosa Lykke Yde, Medlem af Randers Byråd for SF.
Folkeskolen er folkets skole og skal derfor være skolen, der får alle med – også i Randers Kommune.
Sådan er det bare ikke altid. På trods af gode hensigter og flere års arbejde med inklusion, er der fortsat udfordringer på inklusionsområdet.
Desværre har de almene skoler ikke altid gode nok muligheder for at sætte hurtigt ind, med den støtte og hjælp, der reelt er brug for, hvis en elev har specialpædagogiske udfordringer. Det er med til at skabe uro i klasserne, utryghed i familierne og forværre trivsel og læring for eleven selv.
Det er der mange gode grunde til. Skolerne er alt for hårdt økonomisk pressede til for alvor at lave en systematiseret indsats. En presset økonomi medfører, at der ofte handles for langsomt, for tilfældigt og at alt for mange små-tiltag afprøves, før man finder frem til, hvad barnet reelt har behov for. Desuden er der for få voksne og manglende specialpædagogisk faglighed ude i klasserne til at få inklusionsopgaven til at lykkes.
I SF Randers, mener vi, at det er en bunden opgave for politikerne at sikre en opkvalificering af inklusionsindsatsen på skolerne. Vi må og skal blive bedre til den tidlige inklusionsindsats i almenskolerne. Det vil kræve en investering. Men det vil være en investering der både menneskeligt og økonomisk godt kan betale sig.
Vi mener dog ikke, at alle børn skal inkluderes i almenområdet. Inklusion kan også foregå i et specialiseret tilbud. De børn, der har behov for et specialiseret tilbud, skal fortsat sikres et specialtilbud – visiteringen skal, efter vores mening, endda ske langt hurtigere end tilfældet er i dag.
Tænk hvis Randers blev kendt som kommunen med Danmarks bedste skoletilbud. Tænk hvis Randers blev kendt som byen, hvor folkeskolerne er forældrenes førstevalg.
I SF ved vi, at det kan lade sig gøre – men det kræver politisk vilje. Det handler, når alt kommer til alt, om at skabe gode vilkår for læring, for alle.
Forudsætningen for læring er trivsel. Derfor skal vi sikre sunde læringsmiljøer og høj faglighed. Flere pædagoger og flere lærere ind i klasserne, tæt på børnene – og med fokus rettet direkte mod klassetrivsel, inklusionsopgaven og det gode læringsmiljø er første skridt. Derudover mener vi, at opskriften på den rigtig gode folkeskole er et klasseloft på 24 elever, langt mindre bureaukrati, bedre undervisningsmiljø og indeklima, mere forberedelsestid til lærere og pædagoger samt penge nok til at efter- og videreuddanne medarbejderne.
Det kræver, at vi tør være en kommune, der sætter alle sejl til for at sikre, at hvert enkelt barn trives og lærer mest muligt. I SF Randers er vi ikke i tvivl. Alle børn i Randers Kommune fortjener en god skolegang, og vi er heller ikke i tvivl om, at et afgørende skridt i den sammenhæng er flere voksne i klasserne.

Kommentarer