Samfund

Konkurrence som læringsværktøj

Lotte Cecilie Christensen vandt Randersmesterskabet for frisørelever 2020 // Foto: Ulrik Burhøj Jepsen

På Tradiums frisørskole deltager eleverne ofte i konkurrencer. Det giver dem både mod og erfaring i at arbejde under pres.
Da der i søndags var Randersmesterskab for frisørelever, var det en erfaren deltager, som vandt konkurrencen. Lotte Cecilie Christensen, der vandt titlen som Randersmester, har nemlig også en deltagelse ved DM i Skills med i baggagen. Hun er rigtig glad for at deltage i konkurrencer, hvor hun kan fremvise sine evner indenfor frisørfaget.
– Jeg syntes det er fedt at konkurrere, at komme ud af sin komfortzone og bruge de teknikker vi har lært på en mere vild måde, forklarede Lotte.
Konkurrencer er en stor del af frisørfaget og noget mange elever bruger en stor del af deres fritid på. På Tradium bliver de studerende blandt andet undervist af Camilla Wahl Bach, der selv har brugt mange timer som konkurrencefrisør og også stiller op som dommer til diverse events.
– Fra 2002 til 2006 var jeg selv konkurrencefrisør. Jeg havde en mester der opfordrede mig til det og så fandt jeg det interessant. Især fordi der var et godt fællesskab omkring det og der var mulighed for at komme ud og rejse, fortæller Camilla.
Lotte vil også gerne forsætte med at deltage i konkurrencer, når hun engang er færdig som elev.
– Jeg drømmer selvfølgelig om at blive færdig med min uddannelse, men også om at fortsætte med at konkurrere og måske tage til udlandet. For eksempel vil jeg gerne til London og se deres trends. Frisørverden er meget stor, så det gælder om at holde sig opdateret, forklarer Lotte der mener man som frisør i ligeså høj grad deltager i konkurrencer, for at blive inspireret af de andre deltagere.
Camilla fornemmer at frisørmestrene, der har ansat de unge elever, også i høj grad bakker op om deltagelsen i de forskellige konkurrencer. Dette er også Lottes oplevelse.
– På min læreplads, A+ INTERCOIFFURE i Randers, er der rigtig stor opbakning til at deltage i de forskellige konkurrencer, forklarer Lotte.
Netop den opbakning er yderst vigtig, for det kræver meget af eleverne at deltage, både i forhold til den tid der bliver lagt men også i forhold til motivationen. Mestrene kan omvendt glæde sig over, at de i de konkurrencedeltagende elever får endnu dygtige håndværkere, der kan arbejde under pres og som har modet med sig.
-Det er ofte elever der har været med i konkurrencer, som efterfølgende bliver dem der inspirerer andre. De lære at præstere og får modet til at skabe noget specielt, afslutter Camilla.

Kommentarer