Randersmekaniker om aircondition: Sådan undgår du dyre reparationer
Over 70 procent af airconditioneftersyn hos QuickPot i Randers bliver foretaget i disse uger, og bilerne flokkes om værkstedet. Få den lokale bileksperts anbefalinger til en afkølet sommer uden dyre reparationer.
Forsommerens første varme dage har sat fuld blæs på airconditionanlæggene i randersegnens biler. Men hvis der i stedet for en svalende kold brise oser varm luft ud af dyserne, er det tid til et eftersyn. Mange bilejere møder denne lunkne oplevelse netop nu, og det kan mærkes hos QuickPot på Messingvej, der udfører airconditionservice på samlebånd i disse uger. Sidste år blev 73,7 procent af alle værkstedets airconditioneftersyn udført i maj, juni og juli. Og ifølge Brian Sølvstad, der er værkstedschef i QuickPot Randers, ser billedet ligesådan ud i år.
– De fleste tænker ikke over deres køleanlæg om vinteren. Det er jo først når solstrålerne gennemvarmer bilen, at man bliver mindet om den. Men hvis man vil minimere slid af sin kompressor og sine pakninger, er det en god idé at bruge sit køleanlæg hyppigt vinteren igennem. Kølemidlet skal køre rundt i maskinen og smøre pakningerne, og det sker ikke, hvis kølemidlet ligger stille i de kolde vinter- og forårsmåneder, siger Brian Sølvstad.
En god måde at kontrollere om airconditionanlægget fungerer optimalt, er ved at skrue helt op for den kolde luft i et par minutter. Luften direkte fra blæserne i bilen skal på et velfungerende anlæg være mellem fem og syv grader.
Kølemidlet fordamper
Når airconditionanlægget svigter, skyldes det ikke nødvendigvis deciderede fejl og utætheder. Kølemiddel fordamper nemlig hele tiden, og efter cirka to år trænger det til en opfyldning.
– Det er en god ide at få efterset bilens aircondition regelmæssigt – gerne hvert år, men mindst hvert andet år. For hvis systemet er ved at løbe tør for kølemiddel, øges risikoen for skader, der kræver reparation, præcis ligesom når systemet ikke bliver brugt, forklarer Lars Fibiger, der er teknisk rådgiver i Quickpot og dermed ham, som kædens mekanikere spørger til råds i tvivlstilfælde.
Han fortæller, at airconditionreparationer er forholdsvist bekostelige, og at det kræver en særlig efteruddannelse for mekanikere, før de må håndtere de skadelige midler i airconditionsystemet. Det er dermed en dårlig ide selv at forsøge at udbedre skaden.
De typiske reparationer koster hurtigt 5000 kroner, og er der fejl i systemets kompressor, koster det endnu mere. Det skyldes, at der skal tilkobles en speciel maskine, som kontrollerer airconditionanlæggets olietryk, tømmer og renser systemet for kølemiddel og olie, og som efter reparationen påfylder væsker igen.
QuickPot Randers har netop investeret i en nyudviklet udgave af disse maskiner, så værkstedet kan udføre airconditionservice på alle typer af biler – herunder også hybrid- og elbiler. Samtlige biler produceret fra 2017 og frem skal nemlig bruge en ny type kølemiddel, som kræver en speciel påfyldningsmaskine.
Kommentarer