Erhverv

Randersvirksomheder i front på grøn fødevare trend

En stigende gruppe danskere vælger i disse år at skære ned på kødforbruget i madlavningen, og flere end nogensinde før vælger sågar at leve 100% vegansk.
Denne trend er allerede slået igennem på menukortene i restaurationsbranchen, og i supermarkederne kan forbrugerne vælge mellem en stigende variation af veganske produkter på hylderne.
Hos Danish Crown, som er en af verdens største slagterivirksomheder og har hovedsæde i Randers, er udviklingen heller ikke gået ubemærket hen. Her vil man i fremtiden ikke kun producere svinekoteletter og saftigt oksekød, og selskabet er i fuld gang med udvikle fødevarer uden kød.
– Inden årets udgang sender vi en plantebaseret burger i handlen, fortæller direktør i Danish Crown Finn Klostermann til Finans.
Ifølge ham ligger der lange og grundige overvejelser forud for beslutningen om, at Danish Crown nu melder sig ind på den grønne bane.
– Når vi gør dette, vil vi gøre det ordentligt. Det skal være et produkt, der adskiller sig fra det eksisterende udbud og er så velsmagende, at forbrugerne kommer igen, når de først har smagt det en gang, siger Finn Klostermann til Finans.
Ifølge flere detailhandelseksperter er det stigende salg af plantebaserede fødevarer ikke kun drevet af de relativ lille gruppe af veganere. Det er en langt større gruppe af forbrugere, som er begyndt at skrue ned for forbruget af kød og nogle gange tager en dag, hvor der slet ikke er kød på tallerkenen.
Den stærkeste danske spiller på området for plantebaserede fødevarer er Naturli´Foods, som også er beliggende i Randers, nærmere bestemt i Øster Bjerregrav. Her har man på kort tid opnået kæmpe succes med produktion af plantefars og plantedrikke.
Naturli’ Foods sendte de første pakker med plantefars ud i dansk detailhandel i begyndelsen af 2018. I landets største detailkoncern, Salling Group, har plantefarsen allerede nu et salg svarende til 5 pct. af kategorien for hakket oksekød.
– Væksten i salget af de plantebaserede produkter vil formentlig fortsætte, så lad os da se, om vi ikke kan få en forretning ud af det. Sådan er holdningen også hos de danske landmænd, som er vores ejere. Vi kan jo ikke stå tilbage – støbt i beton – og nægte at følge med udviklingen. Jeg kan sagtens se en fremtid, hvor vores kerneprodukt, kød, sælges side om side med vores nye plantebaserede produkter, siger Finn Klostermann afslutningsvis til Finans.

Kommentarer