Succes med undervisning i det fri
Bedre kondition, koncentration og øget nysgerrighed. Det er nogle af resultaterne efter et toårigt forsøgsprojekt på Munkholmskolen i Randers med én ugentlig skoledag i det fri.
Hver mandag har undervisningen i 3. klasse foregået i det fri på cykelture til både by og skov. Det har skabt flere positive resultater.
I denne uge afslutter 3. klasse på Munkholmskolen et toårigt forløb med én fast ugentlig udedag. Hver mandag de sidste to år har eleverne haft en ugentlig udedag. Her har de cyklet til byen, i skoven og rundt på virksomhedsbesøg i deres lokalområde. Og det har medført flere positive resultater.
– Der er ingen tvivl om, at eleverne både har bevæget sig op ad den motoriske og fysiske stige i løbet af de to år, vi har været i gang. Der er masser af forskningsmæssig evidens for, at elever lærer at læse bedre, når man er meget ude. Det giver dem både en større viden om verden samtidig med, at de får udvidet deres ordforråd og deres begrebsverden bliver større. Grundlæggende er det bare tydeligt, at den ugentlige udedag har været med til at styrke deres motivation- fortæller Anni Andersen, der er klasselærer i 3. klasse.
Anni Andersen har kørt udeprojektet sammen med Gitte Unnerup, der er skolepædagog i 3. klasse. De har begge erfaret en anden og meget positiv bivirkning ved projektet med de faste ugentlige ugedage.
– Det er helt tydeligt, at eleverne er blevet styrket i at begå sig ude. De har taget mange høflighedsfraser til sig og er blevet dygtige til at præsentere sig selv. Vi får så mange positive tilbagemeldinger fra både naturvejledere, buschauffører og virksomhedsmedarbejdere, der er imponeret over, hvor rare eleverne er at have på besøg og holde oplæg for. De er ganske enkelt blevet vant til at ude og være lyttende, når det gælder – fortæller Anni Andersen.
Som en del af projektet har eleverne både lært om trafiksikkerhed, fået viden om deres by og dens arbejdspladser. I sidste uge cyklede de 25 km på én dag fra Stevnstrup til Langå, Laurbjerg og Granslev for endelig at slutte i Thorsø. På den måde har projektet også været med til at skubbe til elevernes grænser for fysisk udfoldelse ved at vise dem, at de kan langt mere end de tror.
De ugentlige udedage på Munkholmskolen stopper ikke her. Projektets gode resultater har nemlig medført, at skolens 1. årgang efter sommerferien også skal i gang med projektet, der strækker sig over to år.
Kommentarer