Debat og politik

E45 udvidelse – nok for sent

Simon Ø. Simonsen, seniorpartner,Vester Boulevard 17 8920 Randers NV
Ingen tvivl om at en kapacitets udvidelse af E45 med et 3. spor fra Kolding Syd til Randers Nord har været længe savnet. For længe. Trafikken er med årene blevet tættere og selv små uheld standser trafikken helt.
Sådan har det været på strækningen længe, men spørgsmålet er, om det måske er for sent at udvide den i forvejen voldsom trafikere E45, som vil betyde vejarbejde når broer og ramper der skal udskiftes, indsnævringer af vejbaner, mere kø og yderligere kilometervis af langsom sneglende trafik i rigtig mange år, måske 5-7 år.
Kan vi se ind i dette scenarie? Næppe!
Derfor er tiden måske til, at vi tænker anderledes, til at vi fra Østjylland deltager i de bestræbelserne, der er i Midt-og Vestjylland på at etablere en helt ny motorvej midt ned gennem Jylland, -den såkaldte hærvejslinje.
En ny motorvej som man kan bygge hurtigere og uden at genere E45 i byggeperioden.
Så får vi ikke blot eet ekstra spor, men hele 2 spor mere, så kapaciteten vil dermed være sikret i en årrække frem.
Prisen per spor er den samme. Udvidelse af E45 med et 3. spor er 8,8 mia. kr. Ny midtjysk motorvej med 2 spor og dermed med den dobbelte kapacitet er 16-17 mia kr.
Det vigtigste spørgsmål er linjeføringen. Med østjysk deltagelse vil vi kunne holde motorvejen midt ned gennem Jylland og dermed aflaste E45. For den gennemgående trafik vil den nye motorvej være kortere og dermed et klart valg. Øst om Viborg, vest om Silkeborg og øst om Billund er den optimale linje.
Jo mere motorvejen lægges midt gennem Jylland, jo mere aflaster den E45.
Jo længere den trækkes vestpå, jo mindre aflaster den E45, det er klart.
Så lad os droppe det 3. spor på E45 og i stedet bestræbe os på at få en hurtig Hærvejsmotorvej etableret, så kan næste skridt være en Kattegatforbindelse, der ligeledes vil aflaste E45.

Kommentarer