Erhverv

Næsten 500 studerende vil uddanne sig inden for oplevelser og turisme

På en god sommerdag går 3-400 gæster ind ad døren til Elvis-museet Memphis Mansion i Randers. Det er turister fra både ind- og udland, men også møder, konferencer og koncertgæster. Foto: Anne-Mette Gyldenløv, Erhvervsakademi Dania

Der er gang i turismen rundt om i landet, og det afspejler sig i interessen for erhvervsakademiuddannelsen til service- og oplevelsesøkonom. I år har næsten 500 ansøgt om optagelse på uddannelsen på erhvervsakademierne. VisitDenmark bakker op om tendensen, da der er stigende beskæftigelse indenfor turisme på tværs af hele landet. Dette betyder gode jobmuligheder for kommende service- og oplevelsesøkonomer, skriver Danske Erhvervsakademier i en pressemeddelelse.

Hvis du har tjekket ind på et hotel, været i kontakt med et rejsebureau eller besøgt en turistattraktion, har du sandsynligvis mødt en service- og oplevelsesøkonom. Uddannelsen, som udbydes på seks erhvervsakademier fordelt på 10 udbud landet over, forbereder de studerende på at udvikle, planlægge og levere oplevelser og serviceydelser i forskellige brancher såsom værtskab, turisme, detail, hotel og restaurant.

I år er interessen for uddannelsen steget markant med en fremgang på 19 procent flere ansøgere via kvote 1 på fem ud af de seks erhvervsakademier, der udbyder uddannelsen. Denne udvikling glæder VisitDenmark.

– 2023 har været endnu et godt år for dansk turisme. Særligt de udenlandske gæster er tilbage i Danmark, og meget tyder på at væksten fortsætter. Derfor er det rigtig godt, at der er flere, som nu søger ind på service- og oplevelsesøkonomuddannelsen. Vi har i den grad brug for kvalificeret arbejdskraft, som kan være med til at give turisterne en god oplevelse, når de holder ferie i Danmark – især i lyset af, at hver tredje virksomhed indenfor turismen mangler arbejdskraft, siger Anne Villemoes, kommunikations- og udviklingsdirektør i VisitDenmark.

Endnu et rekordår for dansk turisme

VisitDenmark melder om endnu et rekordår i 2023 med godt 63 millioner overnatninger i Danmark og en turismeomsætning på 164 milliarder kroner. Det mærkes også i Randers på Memphis Mansion, der huser Europas største Elvis Presley-museum samt selskabs- og mødelokaler og den amerikansk-inspirerede diner Highway 51.

– På en god sommerdag har vi 3-400 gæster igennem, og det går helt klart bedre end før corona. Vi har udvidet med en Johnny Cash-udstilling, der lokker til, udviklet på events og udbygget vores terrasse, så vi kan have flere gæster udenfor i restauranten, forklarer Jakob Neve, der er event- og konferencechef for Memphis Mansion, og som selv er uddannet service- og oplevelsesøkonom.

Han startede i jobbet i vinteren 2021, hvor corona stadig prægede oplevelsesindustrien. Siden da er der kommet knap 15 medarbejdere til, og museet vækster både på gæster og omsætning.

Turisternes forbrug i Danmark skabte 146.000 fuldtidsarbejdspladser i 2022, hvilket er næsten 31.000 flere end i 2021, ifølge VisitDenmark.

En uddannelse med mange muligheder

Den 2,5-årige service- og oplevelsesøkonomuddannelse målretter sig specifikt mod oplevelsesindustrien. Uddannelsen er bred nok til at tiltrække mange studerende og kan suppleres med en 1,5-årig overbygning, der giver en professionsbachelor med mulighed for specialisering.

Sønderborg kommune står over for en massiv vækst i overnatninger fra 2025, når Center Parcs Nordborg Resort åbner i Nordborg. Resortet, som ligger ud til Lillebælt og har Universe Science Park som nabo, forventer at modtage over 200.000 danske og internationale gæster årligt. Med over 400 feriehuse, et stort tropisk badeland, flere restauranter, en bondegård og et aktivitetscenter bliver der behov for mange medarbejdere inden for service- og oplevelsesøkonomi.

Service- og oplevelsesøkonomuddannelsen kan læses på 12 steder i landet på erhvervsakademier og professionshøjskoler blandt andet på Erhvervsakademi Sydvest i Sønderborg, hvor interessen for uddannelsen i år er tredoblet.

– Vi får meget snart brug for kvalificeret arbejdskraft i forbindelse med åbningen af det nye resort og glæder os derfor over den voksende interesse for især service- og oplevelsesøkonomi på erhvervsakademiuddannelsen i Sønderborg og byder alle de nye studerende hjertelig velkommen til Sønderborg, siger Gitte Hoeg Andersen, der er salgs- og marketingchef hos Nordborg Resort.

Muligheden for både at uddanne sig og få job lokalt inden for turisme- og oplevelsesbranchen gør uddannelsen værdifuld og attraktiv. Dette gælder især i Sønderborg og hos Nordborg Resort, hvor der er stærkt fokus på lokalforankring og vækst blandt andet gennem lokale investorer. Samarbejdet med lokale uddannelsesinstitutioner er en vigtig del af projektet.

De mange ansøgere til service- og oplevelsesøkonomuddannelserne får besked om optag den 26. juli 2024 sammen med øvrige ansøgere til videregående uddannelser.

 

Kommentarer